Danza Contemporánea para la mejora educativa
La microcredencial une danza y educación, integrando danza contemporánea como herramienta pedagógica. Una colaboración entre la UPV/EHU y Dantzaz para transformar la enseñanza con creatividad y diálogo entre academia y práctica artística.
Description
Las artes, la creatividad y el cuerpo experimentan dificultades a la hora de tener su espacio dentro de los planes y las prácticas de enseñanza, siendo una herramienta fundamental para los procesos educativos.
Las titulaciones artísticas, encuadradas como "enseñanzas de régimen especial", han tenido históricamente dificultades para integrarse plenamente en los planes de estudio universitarios, y relacionarse de manera plena con el ámbito educativo.
Esta microcredencial representa una oportunidad única para superar estas barreras, creando un puente entre el mundo académico y el sector artístico.
Objectives
Fomentar la integración del arte y la creatividad en el ámbito educativo.
Mejorar las competencias expresivas y comunicativas del profesorado.
Establecer un puente entre el mundo académico y el artístico.
Impulsar el emprendimiento y la gestión de proyectos en el ámbito de la mediación artística.
Promover la reflexión crítica sobre la enseñanza creativa.
Generar un espacio de aprendizaje práctico y teórico sobre danza contemporánea.
Desarrollar la capacidad de aplicar la danza contemporánea en contextos educativos.
Learning outcomes and type of achievement
1. Conocimientos teóricos y comprensión
- Resultado: Adquirir una comprensión básica de los principios de la danza contemporánea y su integración en la enseñanza.
- Logro:
- Conocimiento de los fundamentos teóricos de la danza contemporánea.
- Comprensión de las conexiones entre el movimiento corporal y el aprendizaje pedagógico.
- Conocimiento de la historia y evolución de la danza contemporánea como herramienta educativa.
2. Habilidades prácticas (Competencias técnicas)
- Resultado: Aplicar técnicas de danza contemporánea en un contexto pedagógico.
- Logro:
- Capacidad para ejecutar movimientos de danza contemporánea y adaptarlos a la enseñanza.
- Desarrollo de secuencias coreográficas simples para su uso en entornos educativos.
- Incorporación de prácticas de danza para mejorar la dinámica en el aula.
3. Habilidades pedagógicas (Competencias en enseñanza)
- Resultado: Implementar estrategias educativas basadas en la danza contemporánea.
- Logro:
- Diseño de actividades pedagógicas que integren el movimiento y el cuerpo en el proceso de aprendizaje.
- Adaptación de técnicas de enseñanza para diversos tipos de alumnado y edades, utilizando la danza como herramienta inclusiva.
- Capacidad de reflexionar sobre el impacto del movimiento en el aprendizaje cognitivo y emocional de los estudiantes.
4. Pensamiento crítico y reflexivo
- Resultado: Evaluar el impacto de la danza contemporánea en el aprendizaje y la enseñanza.
- Logro:
- Capacidad para reflexionar sobre las propias prácticas pedagógicas y su mejora a través del uso de la danza.
- Evaluación crítica de los resultados obtenidos al integrar la danza contemporánea en el aula.
- Desarrollo de una mirada crítica hacia las barreras y desafíos que enfrenta la implementación de la danza en la enseñanza.
5. Creatividad e innovación
- Resultado: Crear nuevas metodologías educativas basadas en la danza contemporánea.
- Logro:
- Diseño de enfoques pedagógicos innovadores que incorporen la danza contemporánea en diferentes áreas del currículo.
- Desarrollo de propuestas creativas para utilizar la danza como medio de expresión y aprendizaje para el alumnado.
6. Colaboración y trabajo en equipo
- Resultado: Fomentar el trabajo colaborativo a través del movimiento y la danza.
- Logro:
- Capacidad para liderar y colaborar en grupos utilizando el cuerpo como medio de expresión y conexión.
- Fomentar la participación activa y la comunicación no verbal a través de la danza.
Access prerequisites and admission criteria
Edad requerida: entre 25 y 65 años.
Level of learning experience according to EQF European Qualifications Framework
Nivel EQF propuesto: Nivel 5
Justificación:
El Nivel 5 del EQF se caracteriza por lo siguiente:
-
Conocimientos:
- Amplios y especializados en un campo de trabajo o estudio, con capacidad de analizar e interpretar conceptos clave.
- En esta microcredencial, el alumnado adquirirá un conocimiento especializado en danza contemporánea aplicada a la enseñanza, lo que entra en este rango de amplitud y especialización.
-
Habilidades:
- Requiere la capacidad de desarrollar soluciones creativas a problemas abstractos.
- En el contexto del curso, los estudiantes no solo ejecutan movimientos, sino que también los aplican pedagógicamente y adaptan creativamente técnicas de danza a contextos de enseñanza.
-
Responsabilidad y autonomía:
- El Nivel 5 también implica la gestión y supervisión de actividades en contextos en los que se requieren decisiones imprevisibles.
- Los participantes desarrollarán habilidades para gestionar y aplicar la danza en situaciones educativas variadas, tomando decisiones pedagógicas sobre la marcha y ajustándose a las necesidades del alumnado.
Detalles:
En este nivel, el alumnado adquiere una comprensión teórica y práctica que va más allá de la aplicación básica, y también desarrolla habilidades críticas y creativas que les permiten integrar la danza contemporánea en su propia práctica educativa. También están aprendiendo a tomar decisiones pedagógicas autónomas, gestionar un grupo y adaptar la enseñanza a contextos imprevisibles.
Además, una microcredencial de 2 créditos (20 horas lectivas) se alinea bien con los cursos que a menudo se encuentran en el Nivel 5, que a menudo equivalen a formaciones especializadas de corta duración dentro de este marco.
ESCO, European Skills, Competences, Qualifications and Occupations competency frameworks
Pedagogía
Descripción: Aplicar principios educativos para facilitar el aprendizaje en los estudiantes mediante la planificación, implementación y evaluación del contenido de enseñanza.
URL: Pedagogía en ESCO
Creatividad en el arte
Descripción: Capacidad de generar ideas novedosas y originales en el contexto del arte, como en la creación de coreografías, obras de danza o métodos de enseñanza artística.
URL: Creatividad en ESCO
Adaptación pedagógica
Descripción: Ajustar los métodos de enseñanza a las necesidades específicas de los estudiantes, considerando factores como habilidades previas, estilos de aprendizaje y desafíos personales.
URL: Adaptación pedagógica en ESCO
Capacitación continua
Descripción: Fomentar y participar en la mejora constante de competencias profesionales, adquiriendo nuevas habilidades y conocimientos de forma continua.
URL: Capacitación continua en ESCO
Evaluation tests
- Written evaluations: 4. Essays
- Practical evaluations: 4. Tasks: (Practical exercises)
- Self-learning evaluations: 1. Self-evaluations
Activity directed to
- All public
- University student
- Students not from university
- Teachers
- Professionals
In collaboration with
Directors
Beronika Azpillaga Larrea
UNIVERSIDAD DEL PAÍS VASCO
Professor in the Department of Educational Sciences of the University of the Basque Country- Euskal Herriko Unibertsitatea, in the Faculty of Education, Philosophy and Anthropology. Counselor in several centers of the public and concerted secondary and primary education network. In the university field, he teaches, with contents related to Psychopedagogical Guidance, and Pedagogy of language and communication. The lines of research that she deals with are “gender socialization in educational contexts”, “Investigation of communicative interaction” and “Efficacy and school improvement”. She has participated in several research projects, all of them endowed with grants obtained in public and recognized calls, at present she is the main researcher of the R + d + i GESKOLA or School Improvement from the gender perspective in the Basque Autonomous Community (PGC2018- 094124-B-100, MCIU / AEI / FEDER, EU). He has numerous publications and stays at Universities in countries such as the US, Mexico, or Italy; At present, she is the Director of Basque and Culture of the Vice-Rector's Office of the Gipuzkoa Campus.
fernando saenz de ugarte balza
DANTZAZ
An eclectic cultural manager, Fernando Sáenz de Ugarte has extensive experience in environmental education projects, socio-cultural and socio-educational animation or human rights at an international level. During the last 25 years, he has focused his career on the performing arts sector and has been part of Teatro Paraíso, has directed the Barañáin Auditorium in Navarra for ten years and has been part of the board of directors of La Red Española de Teatros, Public Auditoriums, Networks, Circuits and Festivals. He joined Dantzaz in 2012, assuming the restructuring and consolidation of the company and incorporating lines of work from innovation and collaborative work. It designs the annual processes of choreographic creation and production and is responsible for the launch of “Think Tanz”, an innovation laboratory that links choreographic creation with other business sectors such as tourism, hospitality, industry, sports or education. Likewise, he has promoted various mediation strategies carried out by Dantzaz in recent years that are opening new paths, and have become transversal pieces for the creation processes of Dantzaz.
Speakers
Bertha Bermudez Pascual
After a career as a dancer with choreographers of the prestige of Maurice Bejart, William Forsythe, Nacho Duato, Rui Horta, Paul Solvin Norton, Gregory Colbert and Emio Greco| Pieter C. Scholten, Bermúdez directs her professional career towards the field of transmission, research and documentation of dance, coordinating and directing various mediation and study projects for the ICK Amsterdam Choreographic Center, Amsterdam Hoogschool, the Music and Arts Archive Performing arts from Navarra, Gipuzkoako Dantzagunea and Dantzaz. She collaborates closely with different European research groups focused on the analysis of dance, documentation and digital media and has worked, since 2016, in Dantzaz from the coordination of the Red Atalak project, in the development of projects and in the accompaniment of choreographers.
Laura Gomez Latasa
Born in Bilbao, Laura began her professional dance training at the Escuela Superior de Danza de Euskadi, Dantzerti. After two years, she decided to continue her career at the Centro Andaluz de Danza in Seville. In 2020 she joins Dantzaz, where for three years she has had the opportunity to participate in different creative processes working with choreographers such as Gil Harush, Hilde Koch, Carmen Larraz and Giovanni Insaudo among others. In addition, as a performer, she has been in projects of MDV Danza and Eva Guerrero and currently co-directs her own dance collective, Diskordia Kolektiboa, with Iñigo Rementeria. In 2021 she starts to be part of the ‘mediacion’ team of Dantzaz, being able to bring dance to different contexts and realities. At the same time, she studies Social Education at the UNED, which has helped her to complement and enrich the necessary tools as a mediator. She has also taught dance classes to all ages in Bilbao, Seville and now in San Sebastian.
Registration fees
Registration | Until 28-02-2025 |
---|---|
60,00 EUR |
Venue
Dantzagunea
Pilotarien kalea, s/n (edificio Niessen) ,20100 Errenteria
Gipuzkoa
Dantzagunea
Pilotarien kalea, s/n (edificio Niessen) ,20100 Errenteria
Gipuzkoa
Sustainable development goals
Agenda 2030 is the new international development agenda approved in September 2015 by the United Nations. This agenda aims to be an instrument to favour sustainable human development all over the planet, and its main pillars are the eradication of poverty, a reduction in equality and vulnerability and fostering sustainability. It is a unique opportunity to transform the world up to 2030 and guarantee human rights for all.
3 - Good health and well-being
Guarantee a healthy life and foster the well-being of all people of all ages. Key issues: universal healthcare coverage, sexual and reproductive health, reduction in the number of road accident casualties, pollution and chemical products, reduction in maternal and neonatal mortality, the end of epidemics such as AIDS, combating hepatitis and other water-borne diseases, drug and alcohol prevention, control of tobacco.
More information4 - Quality education
Guarantee quality education that is inclusive and equitable and foster opportunities for lifelong learning for everyone. Key issues: free-of-charge, equitable and quality education, access to higher education and training on an equal basis, education for sustainable development, suitable education centres for persons with disabilities, and safe, non-violent and efficient learning environments.
More information5 - Gender equality
Achieve gender equality and empower all women and young girls. Key issues: the end of all forms of discrimination and violence, recognition of unpaid care and domestic work, shared responsibility, equal opportunities, full and effective participation in reproductive rights, equal rights vis-à-vis economic resources, access to land and other assets and ownership.
More information17 - Partnerships for the goals
Strengthen the means of implementation and revitalise the World Alliance for Sustainable Development. Key issues: mobilisation of resources, 0.7% of GDP for official overseas development aid, finances, cooperation in technology and innovation, ecologically rational technologies, skills building, universal and multilateral trade system, coherence on the legislative and institutional levels, availability of data, supervision, indicators and accountability.
More information